

Transpordivahendi kasutamine meie igapäevaelus on muutunud iseenesest mõistetavaks. Aasta aastalt suureneb autopark ka Eestis, kasvab tarbitava kütuse hulk, üha enam heitgaase paisatakse õhku ning aina rohkem tuleb utiliseerida kasutatud rehve, piduriklotse ja õlisid.
Üldjuhul ei mõtle me eeltoodule vaid näeme järjest kasvavaid kütuse hindu. Järgnevad näpunäited annavad sulle võimaluse kokku hoida kütust ca 15% – kõik sõltub sinu oskustest!
Sõida mootori madalatel pöörlemissagedustel
Teatud kiiruste vahemikus võimaldab mootori pöörlemissagedus kasutada mitut erinevat käiku. Sõites näiteks ühtlase kiirusega 50 km/h:
- kolmas käik – sõiduauto kulutab tavapärase koguse kütust 100 km kohta;
- neljas käik – kütuse kulu samal sõidukiirusel on 0,5-0,8 liitrit väiksem;
- viies käik – kulu esialgsest kütusekogusest 1,0-1,5 liitrit väiksem.
Viimasel juhul on mootori pöörlemissagedus kõige madalam, olenevalt sõiduki margist 1300-1500 p/min. Madalamate mootoripööretega väheneb koos kasutatud kütuse hulgaga ka atmosfääri paisatavate heitgaaside kogus
Tänapäeva autotööstus on välja töötanud mootorid, mis võimaldavad kasutada kõrget käiku madalate pöörete juures. Juhul, kui su sõiduk siiski ei võimalda liikuda 50 km/ h viienda käiguga,tuleb kasutada neljandat käiku.
Mootori pöörlemissagedus 1000-2500 p/min
Saavutamaks kütuse kokkuhoidu, kasuta sõidu ajal mootori pöörlemissagedust vahemikus 1000-2500 p/min. Kui autol puudub mootori pöörete arvu näitaja (tahhomeeter), vaheta käiku iga 10 km tunnikiiruse lisandumise järel. Sõites kõrgema käiguga madalate mootori pööretega on gaasipedaal rohkem alla vajutatud, kuid mootor kulutab seejuures kütust vähem, kui sõites suuremate pööretega ja madalama käiguga.
Väiksem müratase
Mootori madalatel pööretel tekib vähem müra. Minutis 4000 pööret tegeva sõiduki mootor teeb samapalju müra, kui 32 sõidukit, mille mootorid töötavad pööretel 2000 p/min. Müratase on tunduvalt madalam ka autos olijate jaoks.
Aga „vanasti“ soovitati kõrgeid pöördeid…
Vene päritoluga Ladade kasutamisest meenub meile, et õlituse tagamiseks “soovitati” kasutada mootori kõrgeid pöördeid. Läbiviidud katsete tulemusel selgus aga, et tegelikult on juba tühikäigul töötava mootori õlirõhk üle 3 bari ja suureneb suurtel pööretel vaid kuni 5 barini. Seega tagab sõiduki õlitussüsteem juba mootori pöörete vahemikus 1000-2500 p/min piisava õlituse.
Õigeaegne käiguvahetus
Eelnevast on meile selge, et kõrgema käigu kasutamisel tarbib sõiduk kütust vähem. Seega tuleb käike vahetades minna kõrgemale käigule üle nii kiiresti kui võimalik. Viienda käiguga sõitmisel kiirusel 50 km/h näitab mootori pöörete lugeja ligikaudu 1300-1500 p/min. Selliste mootori pöörete kasutamine linnasõidul ei võimalda meil sõidukit järsult kiirendada, kuid kuna me sõidame juba niigi lubatud suurima kiirusega, puudub meil selleks ka vajadus.
Kiirenda sõidukit reipalt
Paigalt kiirendamisel tasub esimese käiguga liikuda vaid mõni autopikkus, sest kütusekulu esimese käiguga esimestel meetritel on ca 30-40 l/100km. Järgnevate käiguvahetuste puhul ei tasu ületada 2000p/m.
Väga aeglane sõiduki kiirendamine tingib kestva liikumise madalatel käikudel. See kulutab aga kokkuvõttes kütust rohkem, kui kiire üleminek järgmisele käigule. Samas ei vajutata gaasipedaali ka sõiduki kiirendamiseks põhja, sest see suurendab kütusekulu oluliselt.
Sõiduki reibas kiirendamine tähendab sisuliselt liikumist koos sõidukitevooluga, mis on tähtis ristmike läbilaskevõime suurendamiseks.
Sõidukiiruse vähendamine
Nii sissepritse, kui diiselmootorite puhul võib julgelt öelda, et mootoriga pidurdades liigub sõiduk kõige ökonoomsemas režiimis – sõiduki kütusekulu on null. Tehes seda aga tühikäiguga, tarbib mootor ca 1-2 liitrit kütust tunnis.
Seega tuleb kiiruse vähendamisel eelistada mootoriga pidurdamist sõiduki vabale veeremisele. Kasuta mootoriga pidurdamist ka mööda teelangust liikudes, ja vali selleks sobiv käik.
Antud võtet ei ole võimalik kasutada kütuse kokkuhoiuks karburaatoriga varustatud mootorites, kuna karburaatori tühikäigusüsteem töötab ka siis, kui seguklapp on suletud. – samas ega meil neid karburaatormootoriga sõidukeid enam suurt ei olegi J

Kasuta kvaliteetset kütust.
Tankides kvaliteetset kütust tagab see parema ja täielikuma põlemise mootoris, mis lõppkokkuvõttes väljendub ökonoomsuses.
Jälgi liiklust
Järgi seda punkti ja võidad enim!
Ära tekita sõidu ajal liigset liikumisenergiat, mida ei saa ära kasutada. Iga planeerimata peatus või pidurdamine suurendab hüppeliselt kütusekulu. Jälgi liiklust enda ees ja võimalikult kaugele, et hoida piisavat pikivahet. Sellega suudad oma manöövreid ja peatumisi, sealhulgas ka mittevajalikke kiirendusi, ennetada. Siiski tuleb kõigi eelpoolkirjeldatud sõiduvõtete kasutamisel meeles pidada, et liiklusohutuse tagamine kaalub vajadusel üles kõik teised tegevused.
Sõiduki peatamine
Liiklusvoos sõites väldi võimalusel sõiduki täielikku peatumist. Sõiduki peatamisel kasuta eelnevalt sõidukiiruse vähendamiseks mootoriga pidurdamist. Peatumisel, mille kestus on üle 20 sekundi, tasub kaaluda mootori seiskamist .
Kurvi läbimine
Kurvi sisenemist planeeri aegsasti ette. Vajadusel vaheta käik enne kurvi ja läbi kurv kõrgeima võimaliku käiguga.
Rehvirõhk
Rehvirõhku tuleb kõigil sõidukitel regulaarselt kontrollida. Rehvirõhu langus 0,5 bari jääb vaatluse teel hinnates märkamatuks, kuid tõstab kütusekulu 2-4%. Juhul kui valmistaja on ette näinud sõiduki kasutamisel rehvirõhule teatud vahemiku, kasuta veeretakistuse vähendamiseks suurimat lubatut rehvirõhku.
Rehvirõhku tuleb kontrollida vähemalt kord kuus. Kui ettenähtud 2,5-baariselt tasemelt langeb rõhk 1,7 baarile, kasvab kütusekulu ligi 8%.
Sõiduki õhutakistus
Disainerid ja konstruktorid püüavad sõidukid teha võimalikult voolujoonelised, et vähendada sõiduki õhutakistust. Kui sõiduki veeretakistuse ületamiseks vajalik jõud suureneb võrdeliselt kiiruse suurenemisega, siis õhutakistus suureneb ruudus. See tähendab, et kiiruse kasvades 2 korda suureneb õhutakistus 4 korda.
Katuseraam
Sõiduki katusele paigaldatud kinnitusraam suurendab kiirusel 120 km/h kütusekulu 10%. Suusaboks tõstab samal kiirusel kütusekulu 35% ja suuremõõtmelised esemed kuni 50%.
Kütusekulu sõltuvus massist
Vabasta oma sõiduk mittevajalikest esemetest. Iga 20 kg liigset koormat sõidukis suurendab kütusekulu 1% võrra.
PS! Hoia auto puhtana! Isegi auto põhjale kleepunud paks porikiht võib suurendada kütuse kulu.

ECO-driving koolitused annavad võimaluse oskuste saamisel ja kogemuste lihvimiseks professionaali käe all. Autosõit OÜ.
Elektritarbijate kasutamine
Auto kasutab elektri tootmiseks kütust. Sõidu ajal lülita välja kõik mittevajalikud elektritarbijad. Eriti märgatav on kütusekulu kasv suurte elektritarbijate nagu klaasi- ja istmesoojendid ning konditsioneer ja klaasisoojendid kasutamisel.
Sõida rahulikult
Sõidu ajal väldi lühiajalisi tippkiirusi. Teelõikudel, kus on suurimat piirkiirust tõstetud, kaalu kas sul on sõitmine piirkiirusel vajalik.
Oma sõidumarsruuti eelnevalt läbi mõeldes võid ummikut vältides jõuda sihtpunkti kiiremini ja väiksema kütusekuluga. Alati ei ole lühim marsruut kõige ökonoomsem. Kui on võimalik valida sõidu aega, tee seda väiksema liiklusintensiivsusega perioodil.
Kasuta mootori eelsoojendust
Kütuse kulu on eriti suur külma mootori käivitamisel ja seda soojaks sõites. Samaaegselt kulub ka mootor külmalt palju intensiivsemalt kui töösoojalt.
Kasutades mootori elektrilist eelsoojendust hoiad kokku kütust ja väheneb mootori kulumine.
Hoolda autot õigeaegselt
Sõiduki õige hooldamine vähendab kütusekulu. Eriti suure kütuse ülekulu võivad põhjustada mittekorras süüteküünlad või ummistunud filtrid. Kütusekulu võib suurendada ka vale viskoossusega õli kasutamine ja kerge liikumistakistusega pidurisilindrid.
Kokkuvõtteks
Eeltoodud on põhilised võtted säästliku sõidustiili kasutamiseks. Säästlikku sõidustiili harjutades ja omandades võid saavutada häid tulemusi. On üsna meeldiv, kui pea iga viies tankimine võib jääda vahele.
Tänu säästliku sõidustiili kasutamisele väheneb ka müra ja õhku paisatavate saasteainete hulk, mis hoiab ka meie looduse puhtamana.
Säästliku sõidustiili kasutamine on turvaline, vähendab liiklusõnnetusse sattumise ohtu, tõstab sõidumugavust ja säästab aega. Lisaks vähendab kulutusi sõiduki hooldamiseks ja tõstab üldist heaolu.
Säästlikku reisi!
Autosõit OÜ